Две флейти и музиката на Бах в концерт на Камерния оркестър Автор на материала Вела Лазарова Фотограф Вела Лазарова Дата на публикуване 01.04.2014 00:00:00 Дата на обновяване 01.04.2014 00:00:00 Брой прочитания : 871 пъти Коментари, коментирай първи Принтирай Изпрати email × Две флейти и музиката на Бах в Концертът на Габровския камерен оркестър в сряда вечер „Бах и неговите ученици“ бе истинско излизане от всекидневието и потапяне в звуковата естетика на гост-солистите, флейтистките Ирена Христоскова и Кристина Георгиева от София. Концертът отново е от цикъла „Избрано от публиката“, с което зарадва почитателите на композитора, от който „нищо не произхожда, а всичко води само към него“. Прозвучаха две премиери Симфония в ми минор от Карл Филип Емануел Бах и Концерт за две флейти и оркестър сол мажор от Йозеф Шмит. Последният е откритие на двете солистки. „Той пасна чудесно в моята репертоарна политика - да има познати неща и нова информация“, изтъкна диригентът Иван Стоянов. Двете флейтистки като дуо гостуваха преди две години с вариации върху теми от „Вилхелм Тел“ на Росини. Ирена Христоскова свири и миналата година с изпълнение на Франтишек Бенда, от чешката съкровищница. Този път и двете музикантки, търсейки ноти и нов материал, попадат на Концерта на Йозеф Шмит, ученик на Й. С. Бах, известен като „Холандския Хайдн“. Концертът не е свирен и те го предлагат на диригента Иван Стоянов. „Един много обичан, ведър, много пролетен, зареждащ с положителна енергия концерт.“ При Оркестровата сюита № 2 флейтата на Ирена се вплита с красив тембър заедно с другите инструменти. „Тази сюита изглежда много лека, но всъщност е доста трудна, изисква много професионално майсторство. Бах е предпочитан в съвремието, защото пренарежда усещането за света, внася чувство на хармония и ред, връща към духовното и стабилното у човек, което трябва да му дава сили да живее“ - каза Ирена Христоскова. „Това е самата истина. Бах е един фокус, в който се събира фактически целият опит на сериозната музика от възникването й, някъде към VIII век, до съвремеността, тъй като той съчетава рационалното, емоционално начало. При Й. С. Бах (1685-1750) има пълна хармония на абсолютно всичко. Затова той е и голям колос в изкуството на музиката. Много е трудно всичко да се събере в една точка. Във Ваймар (1708), въпреки че създава шедьоври, той не бил оценен. Наричан бил „Старата перука“, включително и от неговите собствени синове и ученици. Немският музиковед Шайбе, по онова време основател на първото немско списание за музика, прави класация на немските композитори и Бах е класиран едва на 7-мо място. Макар и много голям органист и експерт по органостроене, никой не го признавал тогава като композитор, а е създал около 1700 творби... Светът винаги пренарежда нещата по друг начин след време. Й. С. Бах ще присъства още в две-три наши програми до края на сезона“, допълни Иван Стоянов. Гостуващите флейтистки Ирена Христоскова и Кристина Георгиева, които свирят в Софийски духов оркестър, са едно чудесно концертиращо дуо, което в последните години усъвършенства своето изкуство и се превръща в трио, квартет, квинтет. „Това е благодарение на Ирена, която постоянно търси и намира ноти. Дуото ни прерасна миналата година в квинтет. Имахме концерт с голям успех в Столична галерия (на ул. „Гурко“). Петте дами с флейти и гост с тъпан изпълнихме и „Шопско хоро“ на Красимир Кюркчийски“, споделя Кристина Георгиева. Дуото флейтистки на концерта в ХГ „Христо Цокев“ достави удоволствие на публиката да чуе на живо техния елегантен инструментален диалог. „Гостуването ни в Габрово е винаги удоволствие да свирим с Камерния оркестър. Понеже свирим в Духов оркестър, усещането на щрайха е търсено от нас. Тук срещаме много внимание от колегите, а габровската публика е най-добрата. Не се съмняваме, че за интереса й заслуга има диригентът Иван Стоянов, който за нас е будител“, уверяват двете флейтистки. Сподели: Коментирай! (при коментар без регистрация, написаното автоматично се проверява за спам!) 0 коментара