Габровският камерен оркестър с барокови превъплъщения

Водеща! Stoimen-Peev-i-Iordan-Dimitrov
Стоимен Пеев и Йордан Димитров
След несъстоялия се втори концерт „Избрано от публиката” заради наложени ковид мерки в края на октомври с гост диригент Константин Илиевски и солист изявеният тубист Николай Темнисков, на 10 ноември концертът „Барокови превъплъщения” се състоя при 30 процента заетост в зала „Възраждане”.

Великолепен концерт, с великолепни солисти. Истинско очаквано удоволствие от публиката в ковид кризата.
„Решихме, че ще направим концерта, независимо от хората, които ще го посетят, защото е подготвен отдавна с гостуващи солисти - сподели за "100 вести" диригентът Иван Стоянов. - Бяха положени организирано предварително грижи за наши колеги-музиканти, неваксинирани по различни причини, с направени преди репетиция на всеки два дни тестове в лабораторията на МБАЛ „Д-р Тота Венкова”.
Живеем в много неспокойно време, грижи за болни, загуба на близки в ковидпандемията и реших, че ще направим концерт с програма от музикални произведения - на границата на отчаянието и надеждата. Включих произведението на големия италиански майстор Антонио Вивалди „Концерт за цигулка и оркестър № 11, оп. 4 от цикъла „La stravaganza” („Чудноватости”) със солист Йордан Димитров, концертмайстор на камерен ансамбъл „Софийски солисти”. По желание на публиката е „Адажио” на Ремо Джацото, чийто вдъхновител фактически е Томазо Албиони със солисти концертмайсторът ни, цигуларката Надежда Атанасова и пианистката Мирела Валявичарска.
Реших да направим и първо пълно изпълнение в България на петте части на Кончерто гросо № 3 за две цигулки и струнен оркестър на руския композитор Алфред Шнитке, чието творчество има ключово значение за световната музикална култура през последните 30 години на XX век. Солисти са великолепните цигулари от Камерен ансамбъл „Софийски солисти” - Йордан Димитров и Стоимен Пеев. Това е едно емблематично произведение на композитора, което пише през 1985 г. по повод четири юбилея: 400 години от рождението на Хайнрих Шутц, 300 години от рождението на Йохан Себастиан Бах, Георг Фридрих Хендел, Доменико Скарлати и 100 години от рождението на виенския додекафонист Албан Берг. Идеята на Шнитке е да събере в едно експресивната музика на XX век със страшни колизми на Берг и хармоничния свят на бароковите майстори Бах, Хендел, Скарлати. Музиката е един отчаян вопъл на човека от XX век, който постига материални блага, но в липсата на духовна опора той непрекъснато е в някаква агония.В това произведение може да се проследи как двете лутащи се цигулки непрекъснато кръжат около своя духовен център - чембалото което свири барокова музика и накрая без да се постигне почти никаква хармония отлита някъде нагоре в небесата… Всяко време е със своите проблеми. Това е то нашето изкуство, което може да събере времето от миналото, настоящето в бъдещето.
В програмата Концертът за цигулка, виола и струнен оркестър е от един много интересен съвременен български автор Христо Обрешков. Той дълги години е живял в чужбина, а сега живее и работи във Варна. Правим световна премиера на произведението със солисти концертмайсторът Надежда Атанасова, цигулка и Галина Ледлова, водачката на групата виоли от нашия оркестър. На пианото Мирела Валявичарска.Творба в светли тонове в памет на неговата първа учителка по виола в музикалното училище.
На финала звучи „Циганска рапсодия” от Морис Равел, адаптация за струнен оркестър от Пламен Джуров, блестяща, виртуозна творба със солист Стоимен Пеев, която звучи с оптимизъм както започна концерта.Нали в живота светлото и тъмното следват своя ход”, каза диригентът Иван Стоянов.
Йордан Димитров, концертмайстор на Камерен ансамбъл „Софийски солисти”, втора цигулка в „Квартет София”:
„Този път за гостуване в Габрово ни събра Иван Стоянов. Избрах да свиря интересния „Концерта за цигулка и оркестър” от Вивалди, който е № 11 от цикъла „Ла екстраваганца”, който съм изпълнявал. А и публиката харесва Вивалди.
Всяко изпълнение наистина звучи малко или повече различно. Всеки път откриваш нови и нови неща. Много важно е с кого ще го изсвириш. „Адажио” на Шнитке съм го свирил първият път с Албена Данаилова, като сега със Стоимен за първи път свирим целия с петте части. Произведението е съвременно и не е лесно. Трудно и за оркестъра, но с интересна , хубава музика писана по повод годишнини на имените композитори.
Много обичам да идвам всяка година в Габрово за фестивала „Дни на камерната музика” със „Солистите” и диригент Пламен Джуров. Много приятно се свири пред публиката тук.
Стоимен Пеев, водач втора цигулка на „Софийски солисти” и лидер на „Квартет София”:
„Концертът ни е отдавна плануван. Отдавна е мечта на Иван Стоянов да прозвучат всички пет части на „Кончерто гросо № 3 за две цигулки и струнен оркестър” от Шнитке. И ние откликнахме с радост. Преди години сме го свирили, но само две части на юбилей на „Софийски солисти”.
С Йордан свирим в „София квартет” , а сега в Габрово сме „София дует”…С него отвреме навреме свирим разни неща. В случая сме заедно специално за Габрово с „Кончерто гросо № 3” на Шнитке. На финала свиря „Циганката” на Равел.
Много добра колаборация с Иван Стоянов. Чудесно се работи с оркестъра. Хората са отзивчиви, добри, приятелски настроени. И ние така. И резултата още на репетициите беше много добър.
И за двамата Габрово остава в спомените ни с хубави концерти, приятели, хубави преживявания преди, след и по време на концерт. И да добавя баща ми е от Габрово”.
Мирела Валявичарска, пиано и синтезатор:
„Много се радвам, че има концерт и публика на която да свирим. Програмата е страхотна, която си заслужава да се чуе с такива невероятни солисти.
Нека в бъдеще да има много концерти с пълни зали”.
Коледният концерт на Габровски камерен оркестър със солисти Деворина Гамалова, цигулка и Божидар Пеев, пиано - на 15 декември.

Коментирай!

(при коментар без регистрация, написаното автоматично се проверява за спам!)

0 коментара

  1. Още от Музика

Към началото