Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ възстановява прекъснатата връзка между образованието и професионалните общности

Izlozhbata--Dizaan-na-muzееni-еkspozitsiii-vazstanovvava-prеkasnatata-vrazka-mеzhdu-obrazovaniеto-i-profеsionalnitе-obshtnosti--
Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ възстановява прекъснатата връзка между образованието и професионалните общности
Промените, настъпили в България след 1989 година, неизменно оказват своето влияние и върху отношенията между институциите, развиващи дейност в областта на културата. По това време специалността, позната днес като „Рекламен дизайн”, се нарича „Художествено-пространствено оформление”.
 Промените, настъпили в България след 1989 година, неизменно оказват своето влияние и върху отношенията между институциите, развиващи дейност в областта на културата. По това време специалността, позната днес като „Рекламен дизайн”, се нарича „Художествено-пространствено оформление”.
 „Преструктурирането на икономиката доведе до промяна на бизнес средата.Тъй като нашата специалност се занимава и с търговско-промишлени изложения, това се отрази и на нас. Много от колегите не успяха да реагират на промяната, институциите загубиха своята роля, бизнесът започна да търси други решения и така се наруши цялата структура, на базата на която нашите специалисти се реализираха.
 Въпросът при музеите също е икономически. Музейните експерти много добре знаят необходимостта да се комуникира с професионалисти, обучавани в нашата специалност. Но днес, по редица обективни и субективни причини, има едни търгове, в които не става въпрос за художествени изисквания”, коментира доц. Богданов.
 В такива търгове, които са наложени от действащата система, се обръща повече внимание на икономическата страна на въпроса, а художествената остава на по-заден план. Явяват се фирми, които формално отговарят на условията, но се губи съдържателната страна.
 Защо не е масова практика фирмите да търсят специалистите по дизайн, остава една голяма енигма.
 Доц. Мирослав Богданов припомня, че е направен опит за създаването на гилдия, която да въдвори ред в професионалната и образователна среда.
 „Появиха се много университети, които претендират, че подготвят специалисти в рекламния дизайн, но реално самите преподаватели нямат нужната квалификация. Това е изключително специализирана дейност, която изисква много широк кръг познания, развити методично в годините.  Специално за музеите – едни останаха в развитието, което бяха постигнали до промените от 1989 година, а други се превърнаха в странни места с особен естетически вкус.
 Тази наша проява – изложбата „Дизайн на музейни експозиции“, възникна след едно предложение за включване в инициатива на Министерство на културата. Идеята е, че е нарушен баланса и е необходимо да се възстанови. На проявата присъстваха много музейни директори и специалисти по музеология. Ние се почувствахме като бели врани, защото всички питаха: „Къде сте? Ние ви търсихме!”. Но всъщност, става въпрос за специалност в Художествена академия, която съществува повече от 40 години. Тогава решихме да представим чрез такава изложба какво се случва в нашите ателиета, да покажем резултатите от учебните задачи на нашите студенти. Надяваме се с тази изложба да провокираме засилен интерес към труда на специалистите и те да бъдат привличани след като обучението им при нас приключи.”
 Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ има задачата да представи специалността „Рекламен дизайн” не само пред специализирана аудитория, която има професионално отношение към темата, но и пред широката общественост.  След представянето в ЕМО „Етър” изложбата ще продължи да гостува в други музеи в страната.

Коментирай!

За да коментирате, влезте в профила си или се регистрирйте. Ако нямате регистрация, може да се регистрирате тук. Можете директно да коментирате чрез профила си във Facebook.

0 коментара

Към началото
  1. Още от Култура

Календар

ПОН ВТО СРД ЧЕТ ПЕТ СЪБ НЕД

Адрес "100 вести"

И това го има"

Виц на деня